Обгрунтування електроенергії 2024 рік
Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 р. № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (із змінами) надається обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі щодо закупівлі товару:
Предмет закупівлі:
ДК 021:2015-09310000-5 «Електрична енергія» (закупівля електричної енергії (універсальна послуга)).
Ідентифікатор закупівлі: UA-2024-01-16-000270-a.
Очікувана вартість предмета закупівлі: 470 990,92 грн. (чотириста сімдесят тисяч дев’ятсот дев’яносто гривень 92 копійки), в тому числі ПДВ 78 498,49 грн. (сімдесят вісім тисяч чотириста дев’яносто вісім гривень 49 копійок).
Обгрунтування технічних і якісних характеристик предмета закупівлі:
Технічні та якісні характеристики предмету закупівлі визначені відповідно до потреб замовника та з урахуванням вимог нормативних документів у цій сфері.
Обгрунтування розміру бюджетного призначення та обґрунтування очікуваної вартості предмета закупівлі – розмір бюджетного призначення на електричну енергію (закупівля електричної енергії (універсальна послуга)) на 2024 рік базується виходячи з очікуваного (прогнозованого) обсягу споживання електричної енергії на 2024 рік для потреб Кролевецької міської ради та виконавчого комітету Кролевецької міської ради та на основі фактичного використання енергії у попередньому 2023 році. Розмір бюджетного призначення предмета закупівлі визначено відповідно до Рішення сорок шостої сесії восьмого скликання Кролевецької міської ради Конотопського району Сумської області "Про бюджет Кролевецької міської територіальної громади на 2024 рік" від 20 грудня 2023 року.
Очікувану вартість предмета закупівлі обумовлено аналізом споживання електричної енергії за попередній календарний рік та методом порівняння ринкових цін відповідно до Методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, яка затверджена наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 року № 275.
Очікувана вартість закупівлі електричної енергії на 2024 рік, враховуючи потребу Замовника (54 963 кВт) та затвердження тарифу на універсальну послугу у розмірі 8,569236 грн. з ПДВ склала 470 990,92 грн.
Обгрунтування укладання прямої угоди на універсальну послугу:
Правовідносини, які пов'язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії між суб’єктами ринку електричної енергії (ліцензіатами з виробництва, передачі, розподілу або постачання електричної енергії) та споживачами електричної енергії, регламентуються Законом України «Про ринок електричної енергії» № 2019-VІІІ від 13.04.2017 р. та Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою НКРЕКП від 14.03.2018р. № 312 (далі – ПРРЕЕ).
Відповідно до положень Закону України «Про ринок електричної енергії» малим непобутовим споживачам для забезпечення їх електричною енергією для власного споживання надається універсальна послуга - постачання електричної енергії побутовим та малим непобутовим споживачам, що гарантує їхні права бути забезпеченими електричною енергією визначеної якості на умовах, визначених відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» на всій території України.
Відповідно до положень статті 63 Закону України «Про ринок електричної енергії», універсальні послуги надаються постачальником таких послуг виключно побутовим та малим непобутовим споживачам.
Відповідно до п. 93 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про ринок електричної енергії», універсальна послуга - постачання електричної енергії побутовим та малим непобутовим споживачам, що гарантує їхні права бути забезпеченими електричною енергією визначеної якості на умовах, визначених відповідно до цього Закону, на всій території України. Відповідно до п. 67 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» постачальник універсальної послуги - визначений відповідно до цього Закону електропостачальник, який виконує зобов’язання щодо надання універсальної послуги. Відповідно до п. 42 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» та згідно пункту 1.1.2. ПРРЕЕ, малий непобутовий споживач - споживач, який не є побутовим споживачем і купує електричну енергію для власного споживання, електроустановки якого приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 50 кВт.
Оскільки договірна потужність електроустановок КролевецькоЇ міської ради та Виконавчого комітету Кролевецької міської ради становить менше 50 кВт, Замовник – Виконавчий комітет Кролевецької міської ради – відповідно до положень Закону України «Про ринок електричної енергії» та положень ПРРЕ являється малим непобутовим споживачем - споживачем, який не є побутовим споживачем і купує електричну енергію для власного споживання, електроустановки якого приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 50 кВт.
Відповідно до частини другої статті 58 Закону України «Про ринок електричної енергії» малі не побутові споживачі мають право на отримання універсальних послуг відповідно до цього Закону. Відповідно до статті 63 Закону України «Про ринок електричної енергії» постачальник універсальних послуг не може відмовити побутовому та малому не побутовому споживачу, які знаходяться на території здійснення його діяльності, в укладенні договору постачання електричної енергії.
Пунктом 3.1.1. ПРРЕЕ визначено, що місцем провадження господарської діяльності електропостачальника є територія України, крім постачальників універсальної послуги та постачальників "останньої надії", для яких місцем провадження господарської діяльності є територія, визначена в умовах конкурсу, проведеного у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. У межах території діяльності одного постачальника універсальних послуг або постачальника "останньої надії" не допускається здійснення діяльності іншими постачальниками універсальних послуг або постачальниками "останньої надії" відповідно. Також, п.2. ст.63 Закону України «Про ринок електричної енергії» зазначено, що визначення постачальника універсальних послуг здійснюється рішенням Кабінету Міністрів України за результатами конкурсу, проведеного у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до додатку 3 до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 26.10.2018 року № 1268 Про затвердження Методичних рекомендацій щодо передачі даних побутових та малих непобутових споживачів постачальнику електричної енергії, на якого відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» покладається виконання функції універсальної послуги на закріпленій території «ПЕРЕЛІК постачальників універсальних послуг на закріпленій території», постачальником універсальних послуг на території Сумської області є ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕНЕРА СУМИ", код 41884537.
ТОВ «ЕНЕРА СУМИ», яке створене в результаті здійснення заходів з відокремлення оператора системи розподілу, на виконання вимог Закону України «Про ринок електричної енергії», упродовж чотирьох років з 01 січня 2019 року виконує функції постачальника універсальних послуг на закріпленій території – адміністративній території Сумської області. Відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.06.2018 року № 429 було прийнято рішення видати, у тому числі, ТОВАРИСТВУ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ЕНЕРА СУМИ» (ТОВ "ЕНЕРА СУМИ", код ЄДРПОУ 41884537) ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу. Враховуючи вищезазначене, ТОВ «ЕНЕРА СУМИ» є єдиним постачальником універсальної послуги за регульованим тарифом на території Сумської області.
Відповідно до п.3.1.1 глави 3.1 розділу ІІІ Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 року № 312 (зі змінами) постачання (продаж) електричної енергії споживачу здійснюється за договором про постачання електричної енергії споживачу обраним споживачем електропостачальником, який отримав відповідну ліцензію, за вільними цінами, крім постачання електричної енергії постачальником універсальної послуги або постачальником «останньої надії». Необхідно зазначити, що тариф на універсальну послугу є державним регульованим тарифом, всі складові вартості електричної енергії, що поставляється за універсальною послугою підлягають державному регулюванню. Ціни (тарифи) на послуги постачальника універсальних послуг, постачальника «останньої надії» визначаються у встановленому законодавством порядку. Порядок формування цін на універсальні послуги затверджений постановою НКРЕКП від 05.10.2018 року № 1177, відповідно до вимог якої ТОВ «ЕНЕРА СУМИ» розраховуються ціни на універсальні послуги, з подальшим їх оприлюдненням на офіційному сайті ТОВ «ЕНЕРА СУМИ» та засобах масової інформації. Постачальник універсальних послуг здійснює постачання електричної енергії у порядку, визначеному Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (далі – ПРРЕЕ), на умовах договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг, який розроблений на основі Типового договору, затвердженого ПРРЕЕ.
Ч.1 ст.6 Закону України «Про ринок електричної енергії» визначено, що державне регулювання ринку електричної енергії здійснює Регулятор у межах повноважень, визначених цим Законом та іншими актами законодавства. П.3 ст.6 визначено, що до повноважень Регулятора на ринку електричної енергії належать, зокрема, затвердження методики (порядку) формування цін на універсальні послуги (затверджена Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 05.10.2018 року № 1177 «Про затвердження Порядку формування цін на універсальні послуги»); методики розрахунку ціни (тарифу) на послуги постачальника універсальних послуг (затверджена Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 05.10.2018 року № 1176 «Про затвердження Методики розрахунку тарифу на послуги постачальника універсальних послуг»).
Відповідно до ч.3 ст.63 Закону України «Про ринок електричної енергії» постачальник універсальних послуг надає універсальні послуги за економічно обґрунтованими, прозорими та недискримінаційними цінами, що формуються ним відповідно до методики (порядку), затвердженої Регулятором, та включають, зокрема, ціну купівлі електричної енергії на ринку електричної енергії, ціну (тариф) на послуги постачальника універсальних послуг, ціни (тарифи) на послуги оператора системи передачі та оператора системи розподілу відповідно до укладених договорів про надання відповідних послуг.
Отже, із наведеного вбачається, що порядок визначення ціни на універсальні послуги є нормативно регульованим, прозорим та відкритим.
Таким чином, закупівля електричної енергії саме на умовах універсальної послуги повністю забезпечує дотримання основних принципів проведення публічних закупівель, визначених ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі», а саме: максимальної економії та ефективності, відкритості та прозорості, недискримінації учасників, запобіганню корупційним діям і зловживанням. Корупційні дії та зловживання, пов‘язані із формуванням ціни на предмет закупівлі при постачанні електричної енергії на умовах універсальної послуги, є неможливими, оскільки всі складові ціни затверджуються уповноваженими державними органами.
Отже, постачання електричної енергії у постачальника універсальних послуг може бути здійснено тільки певним постачальником в залежності від територіального розташування мереж, у зв’язку із відсутністю конкуренції (у тому числі з технічних причин), інша альтернатива отримати електричну енергію на умовах універсальної послуги відсутня, оскільки послуги надаються визначеними постачальниками на визначеній території за регульованим тарифом.
Згідно з Постановою КМУ від 12.10.2022 року № 1178 "Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт та послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування", передбачається право укладення прямої угоди на універсальну послугу без врахування вартості закупівлі.
Так, відповідно до підпункту 5 пункту 13 Постанови, придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли:
- роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання в одному з таких випадків:
- предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва або художнього виконання;
- укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу;
- відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником;
- необхідність захисту прав інтелектуальної власності;
- укладення договору про закупівлю з постачальником “останньої надії” або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу.
Таким чином, у разі необхідності в отриманні універсальної послуги споживач має право на укладення договору про постачання електричної енергії з постачальником універсальної послуги на всі об'єкти, договірна потужність кожного з яких не перевищує 50кВт (до 49,99 кВт включно).
На підставі вищевикладеного, керуючись нормами пункту 13 Постанови № 1178 "Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт та послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", беручи до уваги те, що у разі необхідності в отриманні універсальної послуги споживач має право на укладення договору про постачання електричної енергії з постачальником універсальної послуги на всі об'єкти, договірна потужність кожного з яких не перевищує 50кВт, а також зважаючи на те, що постачання електричної енергії для малих непобутових споживачів за тарифами, визначеними у встановленому законодавством порядку, може забезпечити виключно постачальник універсальних послуг, та те, що постачання електричної енергії на умовах універсальної послуги є економічно вигідним для Замовника, а також те, що ТОВ «ЕНЕРА СУМИ» є єдиним постачальником універсальної послуги споживачам, об’єкти яких розташовані на території Сумської області, у Замовника виникла об’єктивна необхідність на укладення прямого договору про постачання електричної енергії з постачальником універсальної послуги на 2024 рік.
Документальне підтвердження укладання прямої угоди на універсальну послугу:
- Закон України «Про ринок електричної енергії» № 2019-VІІІ від 13.04.2017 року.
- Постанова НКРЕКП від 14.03.2018 року № 312 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії».
- Постанова НКРЕКП від 14.06.2018 року № 429 «Про видачу ліцензій з постачання електричної енергії споживачу».
- Постанова НКРЕКП від 05.10.2018 року № 1177 «Про затвердження Порядку формування цін на універсальні послуги».
- Постанова НКРЕКП від 26.10.2018 року № 1268 Про затвердження Методичних рекомендацій щодо передачі даних побутових та малих непобутових споживачів постачальнику електричної енергії, на якого відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» покладається виконання функції універсальної послуги на закріпленій території.
- Постанова КМУ від 12.10.2022 року № 1178 "ОСОБЛИВОСТІ здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування"
ДОДАТКИ:
1_ВИТЯГ ЗАКОН УКРАЇНИ Про ринок електричної енергії
3_Постанова _ 1268 від 26.10.2018
Постанова про видачу ліцензії № 429