Кролевецька міська рада,
Конотопського району, Сумської області

ПРО ВПРОВАДЖЕННЯ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ПРОБАЦІЮ»

Дата: 27.01.2022 16:15
Кількість переглядів: 557

Фото без опису

На сьогодні пробація є невід’ємним елементом системи кримінальної юстиції багатьох країн і результатом демократичного розвитку суспільства, який доведений майже двохсотрічною історією розвитку пробації. Реальним кроком на шляху становлення процесу гуманізації Державної кримінально-виконавчої служби України, наближення юстиції України до міжнародних стандартів і впровадження в державі принципово нової системи заходів кримінально-правового характеру, притаманної демократичному суспільству, стало прийняття Закону України «Про пробацію». У законодавстві зарубіжних держав інститут пробації визначається як вид покарання або вид звільнення від відбування покарання з випробуванням. На сьогодні світова спільнота, насамперед ЄС, розглядають міжнародні стандарти не як альтернативи тюремному ув’язненню, а як основні заходи покарання, не пов’язані з позбавлення мволі, що мають застосовуватися в першучергу, а до позбавлення волі потрібно вдаватися лише у виняткових випадках, коли це відповідає інтересам безпеки потерпілого, суспільства та процессу ресоціалізації самого засудженого. Одним із перших суттєвих кроків запровадження пробації в Україні стала ратифікація 16 вересня 2014 року Верховною Радою України Угоди про асоціацію з Європейським союзом, ст. 6 якої передбачає провадження діалогу між Україною та країнами Європейського Союзу щодо обговорення реформ у сфері забезпечення принципів демократії, верховенства права та дотримання прав людини. Наступним кроком запровадження пробації стало прийняття 05 лютого 2015 року Закону України «Про пробацію», який набрав чинності в серпні 2015 року. Так Верховною Радою України був зроблений серйозний крок у сфері наближення юстиції України до міжнародних стандартів упровадження в державі принципово нової системи заходів кримінально-правового характеру. Цей Закон визначає мету, завдання, підстави, види пробації, правовий статус персоналу органу пробації та суб’єктів пробації. У ст. 1 Закону України «Про пробацію» окреслена сфера його дії, тобто межі поширення Закону на певну діяльність органу пробації – центрального органу виконавчої влади, що реалізовує державну політику у сфері пробації. Таким органом є Міністерство юстиції України. Сфера дії Закону розкривається через визначення: мети, завдань, підстав, видів пробації, правового статусу персоналу органу пробації та суб’єктів пробації. Правову основу пробації та діяльності органу пробації становлять Конституція України, Кримінальний, Кримінальний процесуальний, Кримінально-виконавчий кодекси України, Закон України «Про пробацію» та інші закони України, міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України. Метою пробації є забезпеченнябезпекисуспільства шляхом виправленнязасуджених, запобігання вчиненню ними повторних кримінальних правопорушень та забезпечення суду інформацією, що характеризує обвинувачених, з метою прийняття судом рішення про міру їхньої відповідальності. Відповідно до ст. 5 ЗУ «Про пробацію» пробація ґрунтується на принципах: справедливості; законності; невідворотності виконання покарань; дотримання прав і свобод людини і громадянина; поваги до людської гідності; рівності перед законом; диференційованого та індивідуального підходу; конфіденційності; неупередженості; взаємодії з державними органами, органами місцевого самоврядування, громадськими об’єднаннями та громадянами. 17 січня 2017 року був підписаний наказ Міністерства юстиції України № 98/5 «Про затвердження Положення про організацію діяльності волонтерів пробації». Дане Положення регулює порядок здійснення діяльності волонтерами пробації та розроблено відповідно до Закону України «Про волонтерську діяльність» з урахуванням особливостей, визначених Кримінально-виконавчим кодексом України, Законом України «Про пробацію» та нормативно-правовими актами, що регулюють організацію пробації. Діяльність волонтерів пробації, пов’язана із здійсненням наглядових заходів за дотриманням суб’єктами пробації обов’язків, визначених законом та покладених на них рішенням суду, передбачає участь у: перевірці суб’єктів пробації за місцем роботи або навчання; перевірці виконання обов’язків, покладених рішенням суду на осіб, звільнених від відбування покарання з випробуванням; перевірці достовірності поважних причин, що обумовили неявку суб’єктів пробації до уповноваженого органу з питань пробації в призначений строк; заходах, пов’язаних з початковим розшуком суб’єктів пробації, місцезнаходження яких невідоме. Таким чином прийняття Закону України «Про пробацію» дало позитивні зміни і стало наближенням України до європейських моделей діяльності пробації, тому обов’язковою умовою ефективної діяльності пробації є досягнення цілей і мети поставлених перед нею.

 

Начальник Конотопського районного сектору № 2

філії Державної установи «Центр пробації»

 в Сумській області                Олег ПАТА


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь